Tulitauosta huolimatta Israel jatkaa hyökkäystään ja miehitystään Libanonissa. Israelin hyökkäyksessä on kuollut tämän kuun aikana tuhansia ja haavoittunut yli kymmenen tuhatta. Tulitauko vaikutti pitävän kahden päivän ajan, kunnes jälleen tänään 23. kesäkuuta kahden kerrottiin kuolleen Israelin miehitysjoukkojen avattua tulen lähellä Nabatiehia Etelä-Libanonissa.
19. kesäkuuta allekirjoitetussa aiesopimuksessa Iranin kanssa USA on sitoutunut sotatoimien lopettamiseen Libanonin alueella, eli käytännössä Israelin hyökkäyksen lopettamiseen. Epäilemättä sotarikoksista ja kansanmurhasta kuuluisa sionistinen valtio pyrkiikin saamaan nopean menestyksen ennen kuin sotatoimien jatkaminen käy Yhdysvaltojen kannalta liian hankalaksi. Israelin hyökkäys Libanoniin on muodostumassa ongelmaksi Yhdysvalloille, joka pyrkii eroon epäonnistuneesta sodastaan Irania vastaan. 21. kesäkuuta, ennen Yhdysvaltojen ja Iranin neuvottelujen alkua, Iran uhkasi sulkea Hormuzinsalmen jälleen vastalauseena Israelin sotatoimille Libanonissa.
Libanonin kansan vastarinta on sitkeää ja Israelin sotatoimet ovat selvästi tuomitut epäonnistumaan. Israelin miehitysjoukot kärsivät myös tappioita Libanonissa: esimerkiksi viikonloppuna Hizbollah eliminoi perjantaina miehitysjoukkojen 52. pataljoonan komentajan ja neljä muuta sotilasta sekä haavoitti lauantaina 13 sotilasta sekä eliminoi yhden samasta pahamaineisesta pataljoonasta.
Hizbollah on julkaissut videon, jossa näkyy Merkava-tankin tuhoaminen droonilla kesäkuun 11. päivältä:
Epätoivoisessa hyökkäyksessä Israel on rikkonut Libanonin kanssa solmittua tulitaukoa yli 300 kertaa muutaman viime päivän aikana, josta Yhdysvallat yrittää tekopyhästi syyttää sodan “molempia osapuolia”. On kuitenkin selvää, että niin kauan, kun Israelin miehitys jatkuu, libanonilaisilla on oikeus tehdä vastarintaa miehittäjää vastaan kunnes tämä on vetäytynyt ulos maasta.